29 Aralık 2010 Çarşamba

Hayır dediğin ölçüde özgürsün.

"Distopya" denen bir kavram var. Yani hatalı ütopya. Mükemmel görünen ama korkunç olan, sözde ideal, gerçekte dehşet veren düzenler.

George Orwell'den 1984 meşhur bir distopya romanıdır örneğin, ya da Margaret Atwood'dan The Handmaid's Tale. Mutlaka okunmalı ikisi de. Ama okumakla kalmamalı, düşünmeli.

Biz bu hafta derste V for Vendetta'yı izledik. Ve bu hafta Türkiye'de fizy kapandı. Ve ben bu hafta çok düşündüm.

Ben korkuyorum artık her distopya okuyuşumda/izleyişimde Türkiye'ye daha çok benzetmekten.
Korkuyorum, çünkü kimse fark etmiyor. Kimse bilmiyor ki bir gece aniden kapımızdan silahlı adamların gireceği bir devrim olmaz hiçbir ülkede. Gerçek değişiklik adım adım yapılandır. Sen her göz yumduğunda adım adım yürürsün kendi uçurumuna.

Ancak Facebook kapandığında isyan edeceksen örneğin, sen zaten o görünmez silahı ateşleyenlerden olmuşsun. Belki yasaklı sitelere proxyden giriyorsun şimdi, ama bilmiyorsun ki oraya ulaşıp ulaşmamak değil amaç. O kapılar kapandıkça, sen açmayacaksan da zorlayacaksın. Nefret bile ediyorsan o yasaklanan yazardan ve onun fikirlerinden, o adamın hakları için yollara döküleceksin mesela. Çünkü konuştuğunuz ölçüde varsınız ikiniz de.

"Fikre kurşun işlemez" diyor V for Vendetta'da. İşlemez, ama bir fikir gerekir önce, özgürlük hakkında düşünecek insanlar gerekir. Bu ülkede neyin neden böyle gittiğini düşünmek gerekir. Ve bizi kurtaracak bir adam gelmeyeceğinden, bunu bizim yapmamız gerekir.

"Hatırla, hatırla, 5 Kasım'ı unutma."

(Fizy neden kapandı diyorsan: http://ercanyaris.com/blog/)

2 yorum:

Unknown dedi ki...

can yücel yutmuş idealist kız, haklısın.

Fermium dedi ki...

kimsenin bilmediginden ve kimsenin farketmediginden cok eminsin. niye cok kilometre otedeyim sence? kaldirimda yururken ezilme tehlikesi oranin sorunlarinin en basiti.. Gecmis dogum gunun